Buitenspel

Door Sarah Smeyers op 25 april 2014, over deze onderwerpen: N-VA, Verkiezingen

IE MIJ GRAAG!! Dat schreeuwen duizenden affiches dezer dagen langs de kant van de weg. Alle politici vragen het: zie mij graag, kies voor mij. Maar: zien al die politici u ook graag? Het antwoord... is nee. Want je merkt het telkens opnieuw: veel politici doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat uw keuze op 25 mei zo weinig mogelijk verschil maakt.

Het is schokkend maar waar: er worden grote inspanningen geleverd om uw stem onschadelijk te maken. Alles wordt in het werk gezet om ook na 25 mei verder te kunnen besturen met de drie traditionele partijen. En als er dankzij de kiezer dan toch een regering met N-VA zou komen, dan moet die zo weinig mogelijk macht hebben.

Je ziet het aan al die politieke benoemingen, die nu helemaal op het einde van de regeerperiode nog “geregeld” worden. Allemaal postjes die de kiezer de traditionele partijen niet meer kan afnemen. Zelfs mensen die bewezen hebben dat ze onbekwaam zijn, worden (her)benoemd. Zo was er vandaag nog de verdere aanstelling van Francine Swiggers bij de nationale bank. Swiggers is betrokken bij het Arco-fiasco – maar dat is blijkbaar geen bezwaar.

Je ziet het aan de lijst met Grondwetsartikelen die ter herziening werden verklaard. Beetje complex, maar het komt er op neer dat de huidige federale regering moet bepalen hoeveel speelruimte de volgende federale regering krijgt. De regering Di Rupo heeft ervoor gekozen om de volgende regering heel weinig ruimte te geven om te hervormen. Vergeet de kiezer: de Di Rupo-partijen leggen wel vast wat er de komende jaren kan en niet kan.

Je ziet het aan de huidige Vlaamse minister-president. Ook N-VA heeft de voorbije vijf jaar goed kunnen samenwerken met de man. Maar verkiezingen kunnen ook het slechtste in een mens naar boven halen. Om toch maar vast te houden aan de stoel van minister-president, wordt er blijkbaar al gedacht aan een anti-N-VA-coalitie waarin CD&V de grootste zou zijn. Vergeet de kiezer: na de verkiezingen gewoon business as usual.

Je ziet het aan al het werk dat de federale regering heeft doorgeschoven naar de komende jaren. Het grootste deel van de besparingen? Moet nog gebeuren. De rekening betalen van het Vlinderakkoord? Moet nog gebeuren. De federale regering van Di Rupo en co heeft de moeilijkste taken opgespaard voor de komende regering (dat is helaas ook het enige dat ze gespaard hebben).

Maar je ziet het niet aan N-VA. Ook al wordt alles in stelling gebracht tegen ons (en het zal voor 25 mei alleen maar erger worden), ook al doen ze nog zo hun best om de kiezer te neutraliseren:  niemand, niemand kan een nieuwe overwinning van onze partij zomaar negeren. Elke stem zal nauwgezet worden geteld, en dus telt elke stem. De enige die ervoor kan zorgen dat verkiezingen toch nog een verschil maken, dat bent u.

Sarah

Hoe waardevol vond je dit artikel?